Min träning genom åren

Ju äldre man blir desto tydligare märker man hur viktigt det faktiskt är att röra på sig. Att se till att hålla igång kroppen och träna. Man behöver inte slå på största växeln och styrketräna stenhårt på gym fem dagar i veckan, det är inte så jag menar. Utan att träna på det sätt som passar en själv bäst. Den bästa träningen är ju den träningen som blir av.
Jag brukar vara ute och gå långa promenader, gärna i skogen. Ibland springer jag. Och ibland styrketränar jag hemma. Jag tror att variation är bra även när det gäller träning, i alla fall är det så för mig. Jag har genom åren tränat på många olika sätt… när jag var barn gick jag på gymnastik. Sen var det badminton fast det var inte många gånger vad jag kan minnas.



Har du sett filmen Karate Kid? Ja nu finns det väl uppföljare till den också. Men den första Karate Kid, med Ralph Macchio i huvudrollen… Jag var nog runt 14 – 15 år… jag och en kompis såg den på bio och sen var vi fast! Vi tränade ”wax on… wax off…” hemma och drömde om att bli duktiga på karate. Ett par år senare började jag på riktig karateträning och höll väl på i ett par år. Men det var mitt i min vildaste tonårsperiod, då killar och kompisar var viktigare än träning 😀



Jag har alltid tyckt om att simma, så ibland har det blivit nån kilometer i badhusets bassäng. Men nu är det ett bra tag sen.
Ibland är jag ute och springer, helst ute i skogen på mjukare underlag då mina knän inte är så bra. Nån gång under mellanstadietiden hoppade mitt knä ur led första gången, och sen dess har det fortsatt. Så löpning är kanske inte den bästa motionsformen för mig egentligen… Men det är ju så sablans skönt också…!




Ibland tränar jag på gym, styrketräning, yoga eller spinning. Men det blir inte så ofta, har svårt att hitta tid till det.






Nuförtiden får jag ofta sällskap när jag ska träna 🙂 Vi är ett bra träningsteam, jag och dotra mi 

Träningsglädje önskar jag er!
Kati



No comments