Mormors bästa recept på pepparkakor

Baka pepparkakor med mormor - en tradition hos oss


Vi har haft som tradition i alla år att barnen bakar pepparkakor med sin mormor innan jul. När pojkarna var små bakade de tillsammans med mormor, och nu är det dottern som gör det. 


Jag är ingen vän av pepparkakor, har aldrig varit det. Men jag gillar pepparkaksdegen :) Och jag gillar min mammas pepparkakor när de är precis nybakade, varma och mjuka fortfarande... Då äter jag hela årets pepparkaksranson :) Sen går det ett år igen, tills det är dags att baka nya pepparkakor :) 

Min mammas pepparkakor är något utöver det vanliga! Köpepepparkakor går inte att jämföra med dessa på långa vägar! 









1. Vispa ihop smör och socker

250 g smör
2 dl socker

2. Koka upp nedan ingredienser tillsammans.

3/4 dl sirap
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk kryddnejlika
1/2 tsk salt

3. Tillsätt 1 ägg, 2 tsk bikarbonat och 6 1/2 dl vetemjöl och arbeta ihop allt.

Låt degen stå i kylskåp till nästa dag. Kavla degen tunt och ta ut kakor med mått. Grädda kakorna mitt i ugnen, i 250 grader.



Önskar er en fin dag!
Kati






No comments