Linsgryta

Min lunch idag var en enkel linsgryta serverad med bönpasta Fettuccine och majs. Jag tycker om att försöka äta nyttigt. I somras hade jag en period på flera veckor då jag var stenhård med maten. Inget socker, inget salt och inga kolhydrater. Det var när jag skulle trappa ner och till sist sluta med blodtrycksmedicinen som jag hade ätit i ca 7 månader. Mer om det kommer en annan dag. Hur som helst, min diet gick bra ganska länge. För att sakta under hösten bli total pannkaka... Började med en godisbit, o sen var det kört.

Men när jag kan så försöker jag hålla mig till så lite salt som möjligt, så lite socker som möjligt och nyttiga kolhydrater istället för vita. Och mycket grönsaker, frukt och bär. Men jag måste försöka bli striktare med detta igen. Idag tog jag i princip vad jag hade hemma och slängde ihop en linsgryta som faktiskt blev riktigt god :)


Linsgryta



Hacka en gul lök och två vitlöksklyftor och fräs i olja tillsammans med en tesked pesto.

Tillsätt 3 dl vatten, 250 gram krossade tomater, 1 dl röda linser och en buljongtärning. Låt koka ihop i ca 20 minuter, tills linserna är mjuka.

Mot slutet häller du i 1 dl Kidneybönor och en näve broccolibuketter. Smaksätt med lite pressad citron.

Servera med till exempel bönpasta och majs.





Minun päiväruoka tänään oli helppo linssimuhennos papupastan ja maissin kera. Yritän syödä niin terveellisesti kuin mahdollista. Kesällä olin yli neljä viikkoa kivikovalla dieetillä, jolloin en syönyt melkein yhtään suolaa, sokeria tai hiilihydraatteja. Olin lopettamassa verenpaineenläkkeitten syömistä, ja halusin kokeilla pystynko pitämään verenpaineen hallinnassa ruokavalion avulla. Enemmän tästä toisena päivänä. No, se toimi, verenpaineeni oli hyvänä. Mutta sitten meni mämmiksi... Ensin yksi karkki, sitten vielä muutama..
Mutta aion yrittää taas olla kovempi ruokavalion kanssa.



Linssimuhennos

Hienonna yksi sipuli ja kaksi valkosipulikynttä ja paista öljyssä ja lisää teelusikallinen pestoa myös.

Lisää 3 dl vettä, 250 grammaa murskattuja tomaatteja, 1 dl punaisia linssejä ja vihannesliemikuutio. Anna kiehua hiljalleen noin 20 minuuttia, kunnes linssit ovat pehmeitä.

Loppupuolella, kaada sekaan 1 dl kidneypapuja ja kourallinen parsakaalin kimppuja. Mausta sitruunalla.

Tarjoa esimerkiksi papupastan ja maissin kera.





Kati

No comments