Växtvärk

När jag var barn hade jag ganska ofta växtvärk i benen. Det gjorde ont och störde nattsömnen. Min mamma brukade linda ett bandage runt knävecket, där jag hade ont. Min dotter har kanske ärvt detta av mig, för även hon vaknar ibland på natten och har ont i ett ben. Ofta vaden eller som nu inatt, knävecket så som jag brukade ha. Jag brukar lyfta hennes ben och lägga det lite högre, och massera försiktigt där hon har ont. Ibland lindar jag ett bandage runt benet, så som min mamma brukade göra. Ofta hjälper detta, och hon somnar till slut. Men vid enstaka tillfällen, så som inatt, hjälper inte dessa tricks. Då fick hon en barn-Alvedon. Till slut släppte värken och hon somnade igen.
Jag har sökt på nätet, och jag har frågat på Apoteket, om växtvärk. Det är vanligast i förskole-åldern, kommer ofta på natten utan några besvär på dagen. Man vet inte riktigt vad det beror på, man har spekulerat i om det kan vara vätskebrist... Men det tror jag inte, då i alla fall Minéa oftast dricker tillräckligt mycket. Man har spekulerat i brist på mineraler så som selen eller järn... Men man vet inte. Jag själv trodde alltid att det var när man växer fortare som växtvärken känns av.. Men man vet alltså inte om det är så. Enligt de källor jag fann på nätet.

Se till att inte linda bandaget för hårt. 



Idag är hon pigg och glad :)

Minulla oli lapsena aika useasti kasvukipuja jaloissa. Polvien takana. Näyttää siltä että Minéa on ehkä perinyt tämän minulta, sillä hänkin herää joskus öisin ja itkee että on kipeä jaloissa. Joskus nillkanivelissä tai polvissa. Ruukaan nostaa kipeää jalkaa vähän korkeampaan asentoon,  ja hieroa varovasti. Joskus laitan siteen kipeän kohdan ympärille. Useasti nämä toimenpiteet auttaa ja hän nukahtaa taas. Mutta joskus, niinkuin viime yönä, nämä ei auta ja joudun antamaan lasten särkylääkettä. Olen etsinyt netistä infoa kasvukivuista, ja mikä auttaa niitten lieventämiseen. Jossain luin että saatta johtua mineraalinpuutteesta...? Mutta se ei ole ollenkaan varmaa. 

No comments