Isin ja tyttöjen lettikirja

Allteftersom Minéas hår har blivit längre och hon själv började tycka om att bli flätad så har jag också blivit mer intresserad av att försöka lära mig att göra olika slags flätor och frisyrer på henne. Nån gång förra hösten fick jag via Instagram kontakt med Matti, en finsk pappa som är riktigt duktig på att fläta sina två döttrars hår. Matti samlade ihop ett gäng finska flätintresserade personer och vi genomförde den första FIN twinningen, vilken ledde till att fler länder också gjorde lands twinnings. Twinning är alltså när man väljer en sorts fläta och alla gör en likadan fläta, och publicerar en bild av den vid samma tidpunkt. Matti övertalade mig att vara med de finska flätarna. Jag känner mig tacksam för att jag får vara med i den gemenskapen fast jag bor här i Sverige. För mitt hjärta finns ju i Finland.
Nu har Matti gett ut den första finska flätboken, genom förlaget Schildts & Söderströms. Man kan beställa den till exempel HÄR.


Boken är full med vackra bilder och beskrivningar på olika sorters flätor.


Minéa fick välja vilken av bokens flätor jag skulle göra på henne idag. Minéa sai valita minkä letin hän halusi että teen hänelle tänään. Hän valitsi puoliranskalaisen letin.



Hon valde även som vanligt dagens kläder. Dessa är från Next. Sandalerna har hennes pappa köpt.




Update: Nu finns uppföljaren till denna fina bok att köpa HÄR.

No comments