Om smak, kläder och könsroller

Jag brukar alltid säga att man inte kan diskutera vad som är rätt och fel när det gäller smak. Alla tycker olika och har rätt att tycka olika. Du tycker si och jag tycker så, men båda är lika rätt. Det gäller det mesta, men jag tar här exemplet kläder. Både vuxenkläder och barnkläder. Så tråkigt det skulle vara om alla klädde sig lika... Man visar ju på något sätt sin personlighet genom sitt val av kläder. Ta till exempel en man, som har på sig något som man kanske först associerar med något kvinnligt. Någon detalj eller något med plagget som vanligtvis brukar finnas på kläder många kvinnor bär. Jag tycker det visar på en styrka hos den mannen, han är tillräckligt trygg och säker i sig själv, så han vågar bära vad han vill. Jag gillar det.

När det gäller barnkläder är det ju ofta föräldrarna som bestämmer vad det lilla barnet ska ha för kläder. När mina pojkar var små hade jag bestämt att jag inte skulle följa några könsbestämda färger när det gällde deras kläder. De fick ibland ha på sig rosa kläder. När de blev lite större och kunde välja själva, hände det ibland att de valde till exempel nåt rosa. Och varför skulle det vara en färg som bara flickor får ha? Även när det gällde leksaker gjorde jag samma sak, jag gav dem både bilar och dockor. De fick helt enkelt välja själva vad de ville leka med. Sen att de mest använde dockorna som hammare, eller skulle dissekera dem är ju en annan sak :)
När jag efter två pojkar fick en flicka trodde jag nog på nåt sätt kanske själv ändå att det skulle bli mest söta rosa kläder till henne. Men det är inte så mycket rosa kläder hon har haft.. Hennes favoritfärg är till exempel blå.. Det är också roligt att låta henne själv välja sina kläder för dagen. Då får man se de mest udda kombinationer när de gäller både färger och mönster. Och vem har sagt att inte det skulle passa ihop? Alla tycker ju som sagt olika, och har rätt att tycka olika.

Den här kombinationen valde dock jag. Och jag gillar den :)
Tröja Metsola
Treggings H&M

Tässä postauksessa kirjoitin eniten ruotsiksi, päästin vain ajatukset ulos ja nehän tulee ruotsiksi koska se on minun paras kieli :) Kirjoitin siitä että kaikilla on eri maku, koski se sitten vaatteita tai jotain muuta, ja että kaikilla pitää saada olla eri maku. Mikään ei ole enemmän oikein tai väärin. Olisihan se aika tylsä jos me kaikki oltaisiin saman näköisiä, samanlaisissa vaatteissa. 
Se siitä tällä kertaa. Mukavaa perjantaiiltaa :)

2 comments

  1. Ihan totta, on mukavaa kun ihmisillä on erilaisia makuja, niin katukuvassakin on erilaisuutta :)

    ReplyDelete